شنبه, 8 ارديبهشت 1403
  • ساعت : ۰۸:۱۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۲/۱۲/۱۹ 
  • تعداد بازدید : 69
  • کد خبر : ۵۲۵۶
راهكارهای صرفه‌جویی آب در خانه‌تكانی آخر سال
شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل در آستانه سال نو و خانه تکانی هم استانی‌ها، راهکارهایی برای رعایت الگوی مصرف، جلوگیری از هدر رفت و حفظ پایداری شبکه توزیع آب به مشترکان توصیه کرد.

در فاصله حدود ۱۰ روز ماه به نوروز ۱۴۰۳، خانواده‌های ایرانی طبق یک سنت حسنه دیرینه خانه تکانی را آغاز کرده‌ و به استقبال بهار رفته اند با این حال در این ایام به علت شست و شوی لوازم خانه، میزان مصرف آب در مقایسه با سایر ایام سال به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

این در حالی است که طی سال‌های اخیر وقوع خشکسالی‌های مکرر و مداوم و از سوی دیگر افزایش مصرف در بخش‌های مختلف، منابع آب را در معرض خطر قرار داده است و لازم است شهروندان با حساسیت بیشتری به موضوع مصرف آب نگاه کنند.

در این بین نباید فراموش کرد هزینه‌های تامین تصفیه و انتقال آب شرب مصرفی شهروندان رقم قابل توجهی است و لازم است با کمی احتیاط در مصرف، مانع از هدررفت آب در این ایام شویم.

در همین زمینه حسن لایقی مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از سنن دیرینه ایرانیان در آستانه سال نو، خانه تکانی است که متاسفانه سبب افزایش بی‌رویه مصرف آب می‌شود و لازم است مشترکان به صرفه جویی اهمیت قائل شوند.

وی افزود: با توجه به کاهش چشمگیر نزولات آسمانی در چندسال اخیر، مصرف هوشمندانه باید در مصارف روزانه و خانه تکانی نوروزی مدنظر هم استانی‌های عزیز باشد.

لایقی به مشترکین آب و فاضلاب استان اردبیل توصیه کرد: فرش‌های نیازمند شست و شو را به قالیشویی تحویل داده و از شست و شوی آنها در حیات منازل اجتناب کنند تا از این طریق در صرفه جویی آب، سهیم باشند.

مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب استان اردبیل ادامه داد:علاوه بر این باید شیرهای آب دارای نشتی در سرویس بهداشتی، حمام یا آشپزخانه تعویض شود زیرا نشتی‌های اندک در گذر زمان، حجم زیادی از آب را هدر داده و به تبع آن هزینه‌های مشترکان را به دلیل عبور از میزان الگوی مصرف، افزایش می‌دهد.

این کارشناس آب و فاضلاب خاطرنشان کرد: در استفاده از لوازم برقی مانند ماشین‌های ظرفشویی و لباسشویی باید به مدت زمان شستشوی موثر به منظور مصرف بهینه آب نظارت و دقت شود.

لایقی تاکید کرد: در تمیز کردن و شستن حیات منازل و بالکن‌ ساختمان‌ها نباید از آب به شکل جارو استفاده شود زیرا با توجه به محدودیت منابع آب شرب، بکارگیری چنین رویکردی غیرمنطقی و دور از انصاف است.

وی وسواس در شستن اقلامی مانند پتو و ملحفه را منجر به افزایش مصرف آب مشترکان عنوان کرد و به مشترکان توصیه کرد از شست و شوی غیرضروری این اقلام خودداری کنند.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل با اشاره به نقش بانوان به عنوان قشر تاثیرگذار در کاهش مصرف آب، اظهار کرد: این قشر باید به نقش خود اهتمام لازم را داشته و به عنوان سفیران مصرف، اعضای خانواده را به فرهنگ مصرف اصولی ترغیب کنند.

لایقی خاطرنشان کرد: کاهش ذخایر سدها و آب‌های سطحی و زیرزمینی به دنبال کاهش چشمگیر بارش‌ها در سال‌های اخیر، شرایطی ایجاد کرده که همگان باید به کاهش مصرف آب تمرکز و توجه داشته باشند.

۳۰ شهر و افزون بر ۹۹۱ روستای استان اردبیل زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل قرار دارند و ۴۰۱ هزار نفر جمعیت در مناطق روستایی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند هستند.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    آخرین بروزرسانی سایت : 1403/02/08 13:10
    6.1.8.0
    V6.1.8.0